05 sie 2015

Autor wpisu w Google Analytics – Google Tag Manager

W tym wpisie pokazywałem w jaki sposób skonfigurować śledzenie statystyk dla konkretnych autorów na blogu w Google Analytics.

Dziś pokażę w jaki sposób uzyskać taki sam efekt przy pomocy Google Tag Manager’a.

Postępuj zgodnie z poniższą instrukcją:

Krok 1. Jeśli jeszcze nie zainstalowałeś wtyczki Google Tag Manager (opisana tu) to zrób to teraz.

WordPress_›_DuracellTomi_s_Google_Tag_Manager_for_WordPress_«_WordPress_Plugins Autor wpisu w Google Analytics - Google Tag Manager

Pobierz Google Tag Manager For WordPress

Krok 2. Wejdź w ustawienia wtyczki i ustaw aby przekazywała ona do warstwy danych informację o autorze danego wpisu.

Google_Tag_Manager_for_WordPress_settings_‹_Blog_Vestigio_-_Najlepsze_źródło_wiedzy_o_marketingu_Internetowym_-_SEO_SEM_UX_—_WordPress Autor wpisu w Google Analytics - Google Tag Manager

Krok 3. Ustaw w Google Analytics wymiar niestandardowy. Stosujemy w tym punkcie wymiar ponieważ pozwoli to analizować praktycznie wszystkie raporty Google Analytics w przekroju przez autorów, zastosowanie np. grupowania treści wg. autorów ograniczałoby nas w analizie danych.

Wymiar niestandardowy tworzymy wchodząc do Google Analytics do zakładki Administrator >> Usługa >> Niestandardowe definicje >> Niestandardowe wymiary.

Google_Analytics Autor wpisu w Google Analytics - Google Tag Manager

Klikamy w “Nowy Wymiar niestandardowy” i następnie nadajemy mu nazwę. Nazwa jest bardzo ważna, bo taka nazwa widoczna będzie w Google Analytics – nazwij ten wymiar np. Autor.

Google_Analytics Autor wpisu w Google Analytics - Google Tag ManagerJako zakres wybieramy hit.

Krok 4. Włącz tryb podglądu i debugowania na swoim koncie w Google Tag Managerz’e.

Google_Tag_Manager Autor wpisu w Google Analytics - Google Tag Manager

Krok 5. Sprawdź nazwę zmiennej jaka przekazywana jest przy nazwie autora w warstwie danych.

Grupowanie_treści_–_Google_Tag_Manager_i_WordPress___Blog_Vestigio_-_Najlepsze_źródło_wiedzy_o_marketingu_Internetowym_-_SEO_SEM_UX Autor wpisu w Google Analytics - Google Tag Manager

Jak widzisz wtyczka Google Tag Manager for WordPress przekazuje nazwę autora w zmiennej pagePostAuthor.

Krok 6. Utwórz odpowiednią zmienną w Google Tag Managerz’e.

Przejdź do zakładki Zmienne w GTM, a następnie utwórz nową zmienną z następującymi ustawieniami.

Google_Tag_Manager Autor wpisu w Google Analytics - Google Tag Manager

Zmienną możesz nazwać dowolnie.

Krok 7. Edytuj główny tag z kodem Google Analytics.

Przejdź do sekcji Tagi w GTM i wybierz tag, w którym uruchamiasz kod Google Analytics. Następnie w ustawieniach zaawansowanych kodu wymierz wymiary niestandardowe. Dodaj niestandardowy wymiar.

Google_Tag_Manager Autor wpisu w Google Analytics - Google Tag Manager

Jako indeks wpisz 1 (o ile nie masz innego numeru indeksu w Google Analytics), jako wartość wymiaru wybierz utworzoną w kroku 6 zmienną.

Krok 8. Po przetestowaniu opublikuj Tag.

Od tej pory po kilku godzinach będziesz mógł oglądać pierwsze dane dotyczące autorów. W Google Analytics wymiar niestandardowy zastosować możesz w niemalże każdym raporcie poprzez wybranie go z menu nad danymi.

Strony_-_Google_Analytics Autor wpisu w Google Analytics - Google Tag Manager

Jak widać do raportu powyżej zostały przypisane informacje o autorze wpisu.

Strony_-_Google_Analytics Autor wpisu w Google Analytics - Google Tag Manager

Co jeśli nie mam WordPress’a lub tej wtyczki?

Jeśli nie masz wtyczki Google Tag Manager for WordPress i z jakiś powodów nie chcesz jej mieć to ten sam efekt możesz uzyskać korzystając z instrukcji w tym wpisie: Mierzenie statystyk autorów.

Jedyna zmiana będzie polegać na tym, że zmienną:
<?php the_author(); ?>
Przekażesz do warstwy danych zamiast wysyłać ją w odsłonie. Zatem w kodzie twojej strony powinna znaleźć się warstwa danych:

dataLayer = [{
'pagePostAuthor': '<?php the_author(); ?>',
}];

Pamiętaj, że zmienną przy warstwie danych (pagePostAuthor) możesz nazwać w dowolny sposób.

Jeśli nie posiadasz witryny opartej o WordPress a chciałbyś skonfigurować takie śledzenie to sam musisz utworzyć zmienną, która przekaże nazwę autora a następnie przekazać ją do warstwy danych jak wyżej.

Gdybyście mieli jakieś problemy z konfiguracją tego raportu dajcie znać w komentarzach!

googletag1

Sekrety Google Tag Managera

Jeśli chcesz poznać sekrety Google Tag Managera zapisz się na nasz newsletter. Dla naszych subskrybentów mamy specjalne treści!

Właśnie wysłaliśmy Ci maila, potwierdź swoją subskrypcję!

Wszelkie prawa zastrzeżone przez: Vestigio sp. z o.o.

googletag1

Interesuje Cię Google Tag Manager?

Jeśli chcesz nauczyć się dobrze wykorzystywać Google Tag Manager zapisz się do naszego newslettera. Dla naszych subskrybentów mamy dodatkowe porady i pomysły na wykorzystanie tego narzędzia!

Dziękujemy! Wysłaliśmy Ci właśnie e-mail, potwierdź swoją subskrypcję.

Share This

Autor wpisu w Google Analytics – Google Tag Manager

Napisał: Damian Sałkowski W tyle przeczytasz: 2 min
0

Facebook