01 maj 2014

Google Analytics i WordPress – śledzenie zdarzeń.

W dzisiejszym wpisie podpowiemy wam w jaki sposób w witrynie opartej o system WordPress wdrożyć zdarzenia, które będą przekazywane do Google Analytics.

Zdarzenia (eventy) informują Google Analytics o jakiejś akcji na stronie internetowej (np. kliknięcie w przycisk wysyłający formularz kontaktowy).

Zacznijmy od tego gdzie szukać zdarzeń w systemie Google Analytics. Znajdziemy je w dwóch widokach:

1. Pozyskiwanie >> Zdarzenia: Mamy tu standardowy, szczegółowy raport zdarzeń.

2. Na żywo >> Zdarzenia: Możemy tu śledzić nasze zdarzenia w czasie rzeczywistym (np. kiedy chcemy przetestować ich działanie).

Jest jeszcze jedna rzecz o, której warto wspomnieć zanim przejdę do meritum. Inaczej wywołujemy zdarzenia w Universal Analytics, a inaczej w standardowym kodzie asynchronicznym. Warto zwrócić uwagę na to jaki aktualnie mamy kod na swojej stronie przed rozpoczęciem pracy (będę podawał rozwiązania dla obu wersji kodu).

Poniżej znajduje się lista elementów na stronie, które warto oznaczyć zdarzeniami:
1. Wysłanie formularza kontaktowego

Przedstawię tutaj sposób wywołania zdarzenia dla wtyczki Contact Form 7, gdyż ona jest najczęściej używana do obsługi formularzy na stronie.

a) Otwieramy ustawienia formularza, po którego wysłaniu ma się wywołać zdarzenie.

b) Przechodzimy do ostatniego pola w ustawieniach (ustawienia dodatkowe).

c) Wstawiamy tam kod:

Universal Analytics:

Kod Asynchroniczny:

2. Informacja o błędzie 404

To kolejny element, który warto śledzić w Google Analytics. Dzięki temu będziemy mogli szybko reagować na błędy pojawiające się na naszej witrynie.

Aby śledzić błędy 404 w witrynie opartej o WordPress należy edytować szablon o nazwie 404.php. 

Universal Analytics:

Kod Asynchroniczny:

Jeżeli wszystko zrobimy dobrze w Google Analytics powinniśmy zanotować takie zdarzenie:

Błąd 404 - zdarzenie

3. Śledzenie linków

W witrynie powinniśmy śledzić również kliknięcia w ważne linki takie jak numer telefonu, czy adres e-mail podany na stronie kontaktu. Pokażę poniżej jak za pomocą zdarzeń śledzić kliknięcia oraz najechania na konkretny link.

a) Kliknięcie w link:

Standardowo link wygląda w sposób następujący:

W celu śledzenia tego linku musimy zmodyfikować jego wygląd:

– Universal Analytics:

– Kod Asynchroniczny:

b) Najechanie na link:

– Universal Analytics:

– Kod Asynchroniczny:

W taki sposób możemy śledzić nie tylko kliknięcia czy najechania na adres e-mail, ale każdy rodzaj linku na naszej stronie.
4. Dodanie komentarza

Opiszę tu w jaki sposób wywołać zdarzenie kiedy ktoś doda komentarz na naszej stronie/blogu. Zrobię to w oparciu o wtyczkę Disqus, która odpowiada za obsługę komentarzy na większości blogów.

a) Musimy edytować plik wtyczki: comments.php (możemy to zrobić np. poprzez edytor WordPress’a).

b) Znajdujemy linię kodu:

c) Pod linią z punktu b wklejamy następujący kod:

Universal Analytics:

Kod Asynchroniczny:

d) Jeżeli wszystko pójdzie dobrze w momencie kiedy ktoś doda komentarz w Google Analytics zanotujemy następujące zdarzenie:

Komentarz-Dodany

 

5. Scrollowanie strony

Kolejnym elementem, który warto śledzić jest scrollowanie strony – notowanie zdarzenia w momencie kiedy ktoś przewinie stronę do konkretnego elementu (np. stopki). Jest to dla nas informacja, że ktoś przeczytał nasz artykuł do końca.

Do tego celu posłuży nam wtyczka, którą można pobrać: tu.

Po jej zainstalowaniu musimy wykonać następujące czynności:

a) Odnaleźć id div’a odpowiedzialnego za wyświetlanie danego elementu (np. stopki). W przypadku naszej strony id=footer.

b) Przechodzimy do ustawień wtyczki (Ustawienia >> Wp Google Analytics Events.

c) Ustawiamy śledzenie:

Scroll

Element Name: Jest to wartość ID naszej stopki.

Type: Ustawiamy czy nazwa elementu to ID czy Class elementu.

Event Category: Kategoria zdarzenia.

Event Action: Akcja.

Jeżeli dobrze wszystko ustawiliśmy w momencie kiedy ktoś przewinie stronę aż do samej stopki w Google Analytics pojawi się zdarzenie:

Scroll-Stopka

Za pomocą tej wtyczki możemy śledzić również inne zdarzenia. Wystarczy, że znajdziemy id lub class elementu, który ma wywoływać zdarzenie.

Jeżeli macie jeszcze jakieś inne pomysły na zdarzenia w witrynie opartej o WordPress to napiszcie w komentarzu – napiszemy wam w jaki sposób je ustawić.

[ninja-inline id=411]
Darmowy_Kurs_Google_Analytics

Darmowy E-book "Kurs Google Analytics"

Zapisz się do listy i otrzymaj bezpłatnie E-book "Kurs Google Analytics" - kompleksowy przewodnik po Google Analytics. 

Dziękujemy za zapisanie się, powinieneś otrzymać e-book na podany adres e-mail.

  • salek7

    Była mała zmiana jeżeli chodzi o Disquss, do artykułu zostanie napisana aktualizacja.

  • Paweł

    A jak śledzić kliknięcie filmu z YouTube, który jest zaembedowany na stronie artykułu? Kod jest w iframe i nie ma ani id ani class. Co wtedy?

  • http://tuturysta.com/?utm_source=disqus Mateusz Jaworowicz

    Ninja forms się Wam nie wczytuje :)
    A co do zdarzeń – macie może jakiś magiczny kod, który automatycznie do każdego elementu w spisie postów (WP_QUERY) Dodawałby onclick o jakiejś tam zawartości np. śledzenia Google Analytics.

    • salek7

      Dzięki za info z ninja forms.
      Co do magicznego kodu to polecam użyć Google Tag Manager’a – po konkretnej klasie, divie wyłapiesz to wszystko.

  • Jarosław Kovacs

    Cześć mam takie pytanie . Ze kodem zdarzenia dostałem od firmy żebym wkleił ten kod ga(‘send’, ‘event’, ‘Formularz’, ‘Wyslij’); czy to jest poprawny? Ponieważ używam Contact Form 7 i wklejam ten kod do ustawienia dodatkowych ale podobnie nie zlicza. Mam ten kod jakoś zmodyfikować?
    Za Pomoc dzięki :)

    • salek7

      Kod jest poprawny.
      Jeśli korzystasz z contact form 7 to w dodatkowych ustawieniach powinieneś go wstawić w funkcji on_sent_ok bo inaczej nie zadziała.

      Tu link: https://wordpress.org/support/topic/send-users-to-a-thank-you-page-contact-form-7, który Ci pomoże.

      Pozdrawiam,
      Damian

      • Jarosław Kovacs

        Witam,

        Bardzo dziękuje za szybka pomoc :)

        pozdrawiam

        W dniu 4 kwietnia 2016 12:19 użytkownik Disqus napisał:

  • Grzegorz

    Hej, chce sledzic klikniecia w button – mam dostep do analytics i wordpress. Jestes w stanie jakos pomoc lub nakierować?

    • salek7

      Cześć.
      W kodzie HTML buttonu dodaj: onclick=”ga(‘send’, ‘event’, ‘Button’, ‘Kliknięcie’)” – w polu Button i Kliknięcie możesz wpisać dowolne wartości.

      Więc docelowy HTML będzie wyglądać tak Button lub Click me.

      Potem w Analyticie możesz oglądać te kliknięcie w raporcie Na Żywo >> Zdarzenia lub Zachowanie >> Zdarzenia.

      Pozdrawiam,
      Damian

  • Tomasz T

    cześć, w jaki sposób osiągnąć taki efekt, żeby w raporcie zdarzeń widzieć “akcje zdarzenia” i “etykietę zdarzenie” dla wszystkich inków w tekstach na stronie w WP? Tu powyżej jest opisany sposób z edycją linku, ale mam jedną stronę w WP gdzie programista tak mi skonfigurował to, że widzę raporcie zdarzeń ile było kliknięć w dany link przekierowujący na zewnątrz, choć nie modyfikowałem w żaden sposób żadnego linku. Jak to się robi? Proszę o podpowiedź

Wszelkie prawa zastrzeżone przez: Vestigio sp. z o.o.

Share This

Google Analytics i WordPress – śledzenie zdarzeń.

Napisał: Damian Sałkowski W tyle przeczytasz: 3 min
10

Facebook