31 lip 2015

Grupowanie treści – Google Tag Manager i WordPress

Dzisiejszy wpis rozpoczyna nową serię na naszym blogu. Seria ta będzie poruszać kwestię Google Tag Manager’a. W dzisiejszym wpisie chciałbym pokazać wam w jaki sposób za pomocą Google Tag Manager’a skonfigurować grupowanie treści w Google Analytics. Pokażę to na przykładzie witryny opartej o WordPress, ale osoby niekorzystające z tej platformy również na podstawie zawartych tu informacji powinny sobie poradzić.

Na wstępnie warto wyjaśnić czym jest grupowanie treści. Jest to dosyć nowa funkcjonalność Google Analytics, która pozwala porządkować treść w dowolny sposób, w taki jaki postrzegasz swoją witrynę. Przykładem takiego podziału może być grupowanie według kategorii na blogu. Na pewno chciałbyś wiedzieć jaki ruch posiadasz w kategorii “Główna” natomiast standardowa konstrukcja WordPress sprawia, że za pomocą Google Analytics nie jesteśmy w stanie tego zrobić.

Przykładowy adres URL wpisu: http://www.vestigio.pl/blog/wszystko-co-powinienes-wiedziec-o-mapie-strony/

Jak widzisz nie przekazuje w adresie URL nazwy kategorii zatem standardowymi filtrami w Google Analytics nie jestem w stanie wyfiltrować ruchu w tej kategorii. Do tego służy właśnie grupowanie treści.

Wszystkie wpisy o Google Tag Managerz’e będą testowane na specjalnie utworzonej stronie: gtm.vestigio.pl

Aby ustawić grupowanie treści podążaj za poniższą instrukcją.

Krok 1. Instalacja wtyczki Google Tag Manager for WordPress

Ta świetna wtyczka w znaczny sposób ułatwia pracę z Google Tag Managerem w witrynie opartej o WordPress. Polecam ją każdemu.

WordPress_›_DuracellTomi_s_Google_Tag_Manager_for_WordPress_«_WordPress_Plugins Grupowanie treści - Google Tag Manager i WordPress

Pobierz Google Tag Manager For WordPress

W konfiguracji wtyczki musisz podać ID swojego kontenera Google Tag Manager. W innym przypadku wtyczka nie będzie działać.

We wtyczce musisz zaznaczyć następujące opcje – są one niezbędne by wtyczka przekazywała odpowiednie informacje do warstwy danych.

Google_Tag_Manager_for_WordPress_settings_‹_GTM_Trening_—_WordPress Grupowanie treści - Google Tag Manager i WordPress

Krok 2. Włącz tryb podglądu i debugowania na swoim koncie w Google Tag Managerz’e.

Google_Tag_Manager Grupowanie treści - Google Tag Manager i WordPress

Krok 3. Przejdź na swoją stronę i otwórz jakikolwiek wpis.

Zwróć uwagę, że wtyczka przekazuje następujące informacje do warstwy danych Google Tag Manager.

Witaj__świecie____GTM_Trening Grupowanie treści - Google Tag Manager i WordPress

W warstwie danych mamy następujące informacje:

pagePostType (Typ wpisu): post – jest to informacja o typie wpisu. Jeśli twój szablon oprócz typu “post” posiada np. typ “video” to ta informacja powinna zostać przekazana do tej zmiennej.

– pagePostType2 (Typ wpisu 2): single-post – jest to informacja, że to pojedynczy wpis. W szablonach mogą zostać przewidziane jeszcze inne typy (jest to nazwa konkretnego szablonu).

pageCategory (kategoria): bez kategorii –  jest to kategoria wpisu.

pageAttributes (tagi): tag-1, tag-2, tag-3, tag-4 – są to tagi przypisane do wpisu.

Jeśli nie pracujesz na WordPress sam musisz przekazać odpowiednie zmienne do warstwy danych. Jeśli je ustawisz dalsze kroki będą takie same.

Krok 4. Skonfiguruj grupowanie treści w Google Analytics

Teraz musisz skonfigurować grupy treści w Google Analytics. Nie wykorzystamy wszystkich przekazywanych przez wtyczkę informacji. Naszą treść będziemy grupować według:

– Typu wpisu

– Typu wpisu2

– Kategorii wpisu

– Tagów przypisanych do wpisu

W tym celu przejdź do zakładki Administrator w Google Analytics i wybierz “Grupowanie treści” w profilu, w którym chcesz ten element skonfigurować.

Google_Analytics Grupowanie treści - Google Tag Manager i WordPress

Następnie tworzymy 4 grupy treści. Zwróć uwagę na dwie poniższe rzeczy:

a) Nazwa grupy: nazwij swoje grupy tak, abyś był wstanie je zidentyfikować. Na przykład “Grupowanie według kategorii”.

b) Indeks: masz do dyspozycji 5 grup treści. Każda grupa powinna mieć swój własny indeks (od 1 do 4 w naszym przypadku).

W każdej grupie wybierz grupowanie według kodu śledzenia, jak na zrzucie poniżej.

Google_Analytics Grupowanie treści - Google Tag Manager i WordPress

Krok 5. Konfiguracja grupowania w Google Tag Manager

Przyszedł czas na konfigurację grupowania w GTM. W tym celu przejść na swoje konto do konfiguracji zmiennych.

Musisz stworzyć 4 zmienne, aby utworzyć 4 grupy treści.

Google_Tag_Manager Grupowanie treści - Google Tag Manager i WordPress

Nazwij zmienną dowolnie, ważne abyś potrafił ją rozpoznać. Dobrą praktyką będzie nazwanie ich tak jak grup treści.

Jako tym zmiennej we wszystkich utworzonych zmiennych wybierz “Zmienna Warstwa danych”.

W kroku 2 musisz podać zmienną w jakiej przechowywane są informacje o danej grupie treści. W tym przypadku konfigurujemy zmienną dla kategorii wpisu, a jak widziałeś wcześniej ta zmienna ma nazwę pageCategory. Zmienna dla typu treści będzie miała nazwę pagePostType.

Po utworzeniu 4 zmiennych przejdź do sekcji tagów. Wybierz w niej twój główny tag, w którym wywołujesz kod Google Analytics.

W tagu przejdź do ustawień zaawansowanych. I ustaw grupowanie treści.

Google_Tag_Manager Grupowanie treści - Google Tag Manager i WordPress

Indeks: Wpisz tu indeksy analogiczne do tego co ustawiłeś w Google Analytics.

Grupa treści: Wybierz tu utworzone przez siebie zmienne.

W naszym przypadku powinniśmy mieć 4 grupy treści. Indeks powinien odpowiadać zmiennej.

Krok 6. Zapisz tag i opublikuj zmiany

Po wykonaniu wszystkich działań zapisz edytowany tag i opublikuj go. Dane w grupowaniu treści powinny pojawić się po około 24 godzinach od ustawienia tagu.

Jeśli chcesz obejrzeć raport przejdź do Google Analytics do raportu: Zachowanie >> Zawartość Witryny >> Wszystkie Strony.

W raporcie wybierz odpowiednią grupę treści po której chcesz zgrupować dane.

Strony_-_Google_Analytics Grupowanie treści - Google Tag Manager i WordPress

Jak widać treść została zgrupowana według kategorii wpisu. Wcześniej odwiedziliśmy wpis, który był przypisany do tej właśnie kategorii.

Jeśli masz jakieś pytania zostaw komentarz!

googletag1

Sekrety Google Tag Managera

Jeśli chcesz poznać sekrety Google Tag Managera zapisz się na nasz newsletter. Dla naszych subskrybentów mamy specjalne treści!

Właśnie wysłaliśmy Ci maila, potwierdź swoją subskrypcję!

  • http://www.marketolog.pl/ lukasgmys

    hej extra wpis, ps czym obrabiasz rzuty z ekranu?

    • http://www.asante.pro/ Sławomir Borowy

      (to Skitch, a post faktycznie wyborny :)

    • http://dropdire.pl/ DMati

      Lightshot fajnie się sprawdza :)

    • salek7

      Dzięki.
      To jest Skitch od Evernote.

  • http://webimax.pl/ Marcin Zych

    Zazdroszczę Ci, że o tym napisałeś 😉 Ale widzę, że jesteś większym specem od GA. Masz mojego maila i chce dostawać info o nowościach 😉

    • salek7

      Dzięki Marcin. :)
      Postaram się o więcej takich wpisów o ile czas pozwoli.

  • http://www.templatemonster.com/pl Janusz Kamiński

    Bardzo pomocniczy artykuł! Dzięki

  • Paweł Chwalibóg

    A co w przypadku gdy każdy post ma przypisane po tagów? W raporcie widzę wtedy jedną grupę w postaci: tag1,tag2 oddzielone przecinkiem. Czy można tak skonstruować zbieranie danych, by każdy tag był osobną grupą?

    • salek7

      Pawle,

      Przy pomocy tej wtyczki nie da się wykonać takiej implementacji.
      Szczerze powiedziawszy nie wiem jak zachowa się GA otrzymując w jednej funkcji kilka argumentów – nie wiem czy nie będzie powielać danych.

      Myślę, że na stronie tagu może Pan ustawić odpowiednią grupę treści i strony tagowe traktować jako grupę i w kontekście przydatności danych będzie to bardziej optymalne.

Wszelkie prawa zastrzeżone przez: Vestigio sp. z o.o.

googletag1

Interesuje Cię Google Tag Manager?

Jeśli chcesz nauczyć się dobrze wykorzystywać Google Tag Manager zapisz się do naszego newslettera. Dla naszych subskrybentów mamy dodatkowe porady i pomysły na wykorzystanie tego narzędzia!

Dziękujemy! Wysłaliśmy Ci właśnie e-mail, potwierdź swoją subskrypcję.

Share This

Grupowanie treści – Google Tag Manager i WordPress

Napisał: Damian Sałkowski W tyle przeczytasz: 4 min
9

Facebook