Jak mierzyć zaangażowanie użytkowników w Google Analytics?
Share the post "Jak mierzyć zaangażowanie użytkowników w Google Analytics?"
Jest pewna ułomność Google Analytics przez, którą wielu użytkowników kieruje swoje kroki również do innych systemów. Mierzenie zaangażowania użytkowników jest dość utrudnione. Mamy oczywiście metryki takie jak średni czas spędzony na stronie czy współczynnik odrzuceń, ale to za mało. Systemy takie jak Click Tale, Crezzy Egg czy Yandex Metrica posiadają ciekawy raport – scroll tracking. Pokazuje on do jakiego momentu użytkownicy scrollują witrynę. Wiemy dzięki temu czy np. nasze artykuły czytane są w całości czy tylko w połowie.
Pokażę w tym wpisie jak skonfigurować taki raport w Google Analytics za pomocą Google Tag Manager’a w witrynie opartej o WordPress oraz krótko opiszę w jaki sposób wykonać taką samą operację na innych witrynach.
Konfiguracja WordPress’a
Krok 1. Abyś mógł skonfigurować raport potrzebujesz zainstalować kilka razy już wspominaną tu wtyczkę Google Tag Manager for WordPress.
Pobierz Google Tag Manager For WordPress
Krok 2. We wtyczce musisz skonfigurować śledzenie scrollowania. W tym celu przejdź do jej ustawień.
– Zaznacz Enabled co oznacza, że włączasz scroll tracking.
– Time delay before location check – ustawiasz tu czas po, którym skrypt sprawdza aktualną pozycję czytelnika, proponuje abyś zostawił 100 milisekund.
– Minimum distance – określasz tu minimalny dystans w pikselach, który musi pokonać użytkownik aby system zaczął mierzyć scrollowanie.
– Content ID – podaj tu nazwę div’a, przy którym zaczyna się treść na twojej witrynie. Jeśli zostawisz to pole puste wtyczka powinna sobie poradzić sama.
– Scroller time – podaj tu czas po, którym uznajesz, że użytkownik jest czytelnikiem. Jeśli użytkownik scrolluje całą stronę z czasem krótszym niż 30 sekund trafia do grupy “Scanner” co oznacza, że nie zapoznawał się z twoją treścią.
Zapisz ustawienia. Wtyczka jest już skonfigurowana i wysyła odpowiednie informacje do warstwy danych Google Tag Manager’a.
Konfiguracja Google Tag Manager’a
Krok 1. Przejdź do swojego konta w systemie Google Tag Manager i wybierz kontener, w którym śledzenie chcesz skonfigurować.
Krok 2. W tym kroku będziemy konfigurować regułę według, której wywoływać będziemy tag z informacjami o scrollowaniu. Wyżej ustawiłeś minimalny dystans po, którym wtyczka zaczyna śledzenie, właśnie po przekroczeniu 150 pixeli wysyła ona zdarzenie, które chcemy przechwycić.
Twoja nowa zmienna powinna mieć następujące ustawienia:
– Wybierz zdarzenie: Zdarzenie niestandardowe.
– Warunki uruchamiania: tutaj wpisz gtm4wp.reading.* – zdarzenia wysyłane przez wtyczkę mają zawsze postać gtm4wp.reading co jest stałą, ale przekazują jeszcze inne informację więc wstawiliśmy *, która jest wyrażeniem regularnym dopasowującym dowolny ciąg znaków po naszej stałej.
Zmienną możesz nazwać dowolnie.
Krok 3. Utwórz 3 zmienne potrzebne do śledzenia scrollowania. Wtyczka przekazuje 2 typy zmiennych do warstwy danych: czas scrollowania oraz typ czytelnika (reader lub scaner), zaś 3 zmienna przekaże nam nazwę naszego zdarzenia.
Poniżej znajduje się konfiguracja obu zmiennych.
Zmienna 1 – czas scrollowania:
Pierwsza zmienna przekazywana przez wtyczkę nazywa się timeToScroll i przekazuje ona informację o czasie scrollowania w danym zdarzeniu. Zmienną nazwać możesz w dowolny sposób.
Zmienna 2 – Typ czytelnika:
Druga zmienna nosi nazwę readerType i przekazuje informacje o typie użytkownika – scanner określony jako użytkownicy scrollujący stronę do stopki w czasie krótszym niż 30 sekund i reader, którzy ten czas przekroczyli.
Zmienna 3 – nazwa zdarzenia:
Tę zmienną nazwij tak samo jak regułę, którą utworzyłeś do wywoływania tagu. Jeśli postępowałeś tak samo jak w instrukcji zmienna ta powinna nosić nazwę scrollowanie.
Krok 3. Pora utworzyć tag, który będzie wywoływał zdarzenie w Google Analytics wraz z informacjami z zapisanych zmiennych.
Swój tag możesz nazwać w dowolny sposób, jako typ śledzenia wybierz zdarzenie i ustaw następujące elementy:
– Kategoria – dałem tu stałą, ponieważ chcę aby wszystkie informacje dotyczące scrollowania były zagregowane w jednym miejscu. Kategoria będzie widoczna w raporcie Google Analytics więc nazwij ją tak by było Ci wygodnie jej szukać.
– Działanie – wybierz zmienną numer 3, którą utworzyliśmy.
– Etykieta – wybierz zmienną 2, którą utworzyliśmy.
– Działanie – wybierz zmienną 1, którą utworzyliśmy.
– Warunki uruchamiania – wybierz regułę, którą utworzyliśmy na początku.
Krok 4. Opublikuj swój tag. Konfiguracja jest skończona wystarczy, że opublikujesz swój tag, dane będą przekazywane do Google Analytics.
W Google Analytics informacje tu przekazane znajdziesz w sekcji Zachowanie >> Zdarzenia.
Jak widać wtyczka wysyła kilka typów zdarzeń. Po załadowaniu artykułu, po dojściu do końca artykułu, po rozpoczęciu czytania (po 150 px.), po przejściu do końca witryny (stopki) oraz dodatkowo o typie czytelnika co przekazujemy również jako etykietę zdarzenia.
Czytelnicy dzielą się na dwie grupy: scanner i reader. W wartości zdarzenia mamy średni czas scrollowania do końca treści. Scannerzy skanują średnio w czasie 0,3 sekundy, zaś czytelnicy w czasie średnio 30 sekund.
Konfiguracja poza środowiskiem WordPress
Nie każdy korzysta z WordPress’a, ale każdy może skonfigurować raport scrollowania. Aby zrobić to na witrynie nie opartej o WP należy wykonać następujące kroki.
Krok 1. Zainstaluj skrypt do śledzenie scrollowania: dostępny tu. Jest on całkowicie darmowy.
Krok 2. Utwórz 2 reguły, które mogą zainicjować wywołanie tagu. W przypadku wyżej tworzyliśmy 1 regułę, tu tworzymy 2.
Dodatkowa reguła powinna mieć nazwę zdarzenia: ScrollDistance.
Krok 3. Utwórz 2 zmienne przekazujące informacje. Wyżej tworzyliśmy 3 zmienne, tu tworzymy 2.
Dodatkowa zmienna powinna mieć nazwę: eventLabel.
Krok 4. Skonfiguruj tag inicjujący zdarzenie.
Tutaj postępuj tak jak wyżej w przypadku WordPress’a z tym, że stwórz następującą konfigurację:
– Kategoria – tak jak wyżej tu również wstawiliśmy stałą.
– Działanie – wybierz pierwszą utworzoną zmienną.
– Etykieta – wybierz drugą utworzoną zmienną.
– Warunku uruchamiania – wybierz obie utworzone reguły, ważne abyś zaznaczył, że wywołanie tagu powoduje dowolna z tych reguł.
Krok 5. Opublikuj tag. Konfiguracja jest gotowa i jeśli nie zmieniałeś nic w konfiguracji samego skryptu to dane powinny być już przekazywane do Google Analytics.
Musisz wiedzieć, że ten skrypt przekazuje nieco inne informację aniżeli wtyczka Google Tag Manager for WordPress. Tutaj możesz dzielić czytelników na tych, którzy scrollowali witrynę do 25%/50%/75%/100% długości strony lub do określonej ilości pixeli.
Jeśli macie propozycje na kolejne artykuły związane z Google Tag Managerem dajcie znać w komentarzach.

Więcej na temat Google Tag Managera
Jeśli chcesz otrzymywać więcej informacji na temat Google Tag Managera zapisz się na nasz newsletter. Dla naszych subskrybentów mamy dodatkowe treści!