10 lis 2014

Mierzenie statystyk autorów w Google Analytics

Czy zastanawiałeś/aś się kiedyś, ilu użytkowników na twojego bloga przyciąga konkretny autor? Dziś zajmiemy się właśnie tym zagadnieniem.

Dowiemy się, w jaki sposób śledzić statystyki autora przy pomocy Google Analytics.

Wpis będzie dotyczył kont, które mają Universal Analytics – sposób śledzenia takich elementów istotnie się zmienił, a grupa użytkowników ze starym kodem sukcesywnie maleje. Sposób ten pokażemy na przykładzie witryny opartej o WordPress, ale bez problemu można go przenieść na jakąkolwiek inną platformę.

1. Konfiguracja Google Analytics

Do śledzenia tego typu elementów wykorzystamy nową funkcję w Google Analytics, która pojawiła się wraz z uruchomieniem Universal Analytics – są to wymiary niestandardowe (custom dimensions). Jeżeli nadal używasz starego kodu Google Analytics, to taką funkcję możesz uruchomić przy pomocy zmiennych niestandardowych.

Krok 1. Zaloguj się na swoje konto Google Analytics.

Krok 2. Wybierz usługę, dla której chcesz uruchomić statystyki (w zakładce Administrator).

Krok 3. Wybierz Niestandardowe definicje >> Niestandardowe wymiary.

Niestandardowe wymiary google analytics

Krok 4. Tworzymy nowy wymiar.

Nowy wymiar niestandardowy

Krok 5. Ustawienia.

W tym przypadku do ustawienia mamy jedynie nazwę wymiaru. Proponuje aby nie był ona zbyt długa – będzie pojawiać się w naszych raportach.

Google_Analytics 3

Po nadaniu nazwy dla naszego wymiaru klikamy w “utwórz”.

Po utworzeniu wymiaru google analytics pokaże nam kilka kodów. Jeden z nich możemy umieścić na naszej stronie.

Kod Niestandardowego wymiaru

Nas interesuje kod zaznaczony strzałką na zrzucie ekranu. To kod Java Script dla witryn internetowych. W kodzie musimy ustawić wartość dla danego wymiaru – wartością może być na przykład nazwa autora. Trzeba jednak wspomnieć, że wymiary dodatkowe wysyłane są przy okazji innych hitów, bądź zdarzeń, więc my nieco zmodyfikujemy ten kod o czym niżej.

2. Konfiguracja WordPress

Po utworzeniu wymiaru w Google Analytics pora na wdrożenie go na stronie. Tutaj posłużymy się nieco zmodyfikowanym kodem, który sam będzie wysyłał odsłonę. Postępuj według poniższej instrukcji.

Krok 1. Edytujemy plik header.php  – możesz to zrobić za pomocą edytora wbudowanego w WordPress.

Krok 2. Odszukujemy kod Google Analytics (powinniśmy mieć go umieszczonego przed zamknięciem sekcji </head> – jeśli go tam nie znajdziesz edytuj również plik footer.php – część wtyczek go tam umieszcza).

Krok 3. Do istniejącego kodu Google Analytics doklejamy nasz kod:

KodKod Google Analytics

Niektórzy pewnie zauważyli, że zmieniłem wartość dla wymiaru. Naszą wartością jest nazwa autora. Jeżeli na naszym blogu piszę więcej niż jeden autor (a tylko wtedy ma to sens), to zamiast wpisywania w wartości na sztywno imienia i nazwiska musimy zastosować funkcję PHP, która w WordPress’ie odpowiada za wyświetlanie nazwy autora:

Pełen kod, który musimy wdrożyć na stronę musi wyglądać zatem tak:

Miejsce, w którym wkleimy ten kod nie ma znaczenia – możemy to zrobić również poza kodem Google Analytics dodając dodatkowy skrypt na stronie (nie róbcie tego jednak przed numerem UA).

Należy pamiętać o numerze wymiaru. W tym przypadku wysyłamy informację o wymiarze numer 1, taki sam indeks dla tego wymiaru mamy ustawiony w Google Analytics.

Alternatywne rozwiązanie

Powyższe rozwiązanie dodaje nam nazwę autora również na stronach. Jeśli mamy bloga w katalogu, posiadamy strony tagów i normalne strony w Google Analytics również dla nich będziemy widzieli autorów. Można to oczywiście filtrować w Google Analytics, można również na poziomie strony. Niżej pokazuje jak to wykonać.

Krok 1. Przed nasz kod Google Analytics doklejamy kod PHP (w pliku header.php):

Ta funkcja wywołuje zmienną $vestigioAutor tylko w momencie kiedy WordPress wykryje szablon pojedynczego wpisu.

Krok 2. Modyfikujemy nasz kod Google Analytics zmieniając funkcję w wymiarze niestandardowym.

Edycja wymiaru dodatkowego

Zatem do naszego wymiaru dodatkowego wstawiamy zmienną:

W tym momencie WordPress pokaże nazwę autora w wymiarze dodatkowym tylko i wyłącznie kiedy wykryje szablon pojedynczego wpisu.

Gotowe! Od tej pory Google Analytics będzie zbierał statystyki dla konkretnego autora. Wymiar dodatkowy możemy zastosować w każdym raporcie, więc możemy sprawdzić statystyki autora w kontekście źródeł odwiedzin, bądź w kontekście jego konkretnych artykułów. Poniżej kilka przykładów.

Statystyki autorów w raporcie najpopularniejszych stron

Znajdujemy się w zakładce Zachowanie >> Zawartość witryny >> Wszystkie strony 

W standardowym raporcie zobaczymy najpopularniejsze strony w naszej witrynie. Jeżeli do raportu dołożymy wymiar dodatkowy, który utworzyliśmy, to zobaczymy najpopularniejsze artykuły i przypisanych do nich autorów.

Wymiar dodatkowy w raporcie.

Raport po użyciu tego wymiaru będzie wyglądał tak:

Strony_-_Google_Analytics 2

Jak widzimy możemy śledzić statystyki dla 3 różnych autorów (tylu miało odwiedziny na vestigio.pl/blog w wybranym okresie ostatniego dnia).

Jeżeli chcemy ograniczyć się do jednego autora możemy w naszym raporcie zastosować filtr dla danego wymiaru.

Strony_-_Google_Analytics 3

Przy zastosowaniu tego filtru zobaczymy tylko wpisy autora “Damian Sałkowski”.

Źródła odwiedzin konkretnego autora

Jeśli chcemy zobaczyć źródła pozyskiwania ruchu dla konkretnego autora przechodzimy do zakładki źródło/medium w raporcie Kanały.

Kanały_-_Google_Analytics

Zobaczymy taki raport:

Kanały_-_Google_Analytics 2

 

Raport niestandardowy

Przygotowaliśmy dla was specjalny raport niestandardowy, który tworzy ranking autorów na waszym blogu. Wystarczy zaimportować raport z Galerii rozwiązań Analytics na swoje konto. Będzie działał poprawnie jeśli utworzycie wymiar “Autor” – jeśli nazwaliście go inaczej musicie edytować raport i zmienić wymiar.

Raport niestandardowy google analytics

Wszystko co musicie zrobić aby otrzymać raport to udostępnić wpis na waszym profilu społecznościowym:

Podsumowanie

Zastosowań dla naszego nowo utworzonego wymiaru jest nieskończenie wiele. Możemy porównywać dane autorów z nieskończoną ilością danych dostępnych w Google Analytics.

Darmowy_Kurs_Google_Analytics

Darmowy E-book "Kurs Google Analytics"

Zapisz się do listy i otrzymaj bezpłatnie E-book "Kurs Google Analytics" - kompleksowy przewodnik po Google Analytics. 

Dziękujemy za zapisanie się, powinieneś otrzymać e-book na podany adres e-mail.

Wszelkie prawa zastrzeżone przez: Vestigio sp. z o.o.

Share This

Mierzenie statystyk autorów w Google Analytics

Napisał: Damian Sałkowski W tyle przeczytasz: 4 min
0

Facebook