17 sie 2015

Mierz połączenie telefoniczne w Google Analytics

W dzisiejszym wpisie pokażę wam w jaki sposób śledzić akcje związane z numerem telefonu na stronie. Śledzić będziemy dwa typy akcji:

– Najechanie myszką na numer telefonu

– Kliknięcie w numer telefonu

Na witrynach desktopowych użytkownik, który wykonuje połączenie z widocznego na stronie numeru telefonu najczęściej najeżdża na niego myszką, w przypadku witryn mobilnych użytkownicy najczęściej w numer klikają – należy pamiętać, że kliknięcie w taki numer na smartfonie powoduje bezpośrednie połączenie z danym numerem.

Pokażę wam jak zrobić to za pomocą google tag managera oraz bezpośrednio za pomocą Google Analytics.

Śledzenie akcji związanych z telefonem za pomocą Google Tag Manager’a

Śledzenie kliknięć w numer telefonu

Po pierwsze numer telefonu powinien być zapisany w formacie

tylko wtedy będziesz w stanie mierzyć kliknięcia.

Krok 1. Utwórz w swoim kontenerze Google Tag Manager trigger, który będzie uruchamiany gdy kliknięcie w numer telefonu zostanie wykonane.

Google_Tag_Manager Mierz połączenie telefoniczne w Google Analytics

W ustawieniach ustaw dwie rzeczy:

Trigger włączony jest na każdej podstronie (krok Enable When na screenie) – na każdej ponieważ numer telefonu jest zazwyczaj na każdej podstronie w serwisie. Jeśli chciałbyś mierzyć kliknięcia w numer telefonu na konkretnej podstronie możesz ograniczyć to właśnie w tym kroku.

Trigger uruchamia się w momencie kiedy Click URL (miejsce docelowe linku) równa się numerowi telefonu, który chcemy śledzić.

Następnie nazwij trigger i go zapisz.

Krok 2. Utwórz tag wywołujący zdarzenie w momencie kliknięcia w numer telefonu.

Google_Tag_Manager Mierz połączenie telefoniczne w Google Analytics

W naszym tagu ustawiamy następujące rzeczy:

Typ śledzenia: Event

Category: ustaw kategorię zdarzenia. Ta nazwa wyświetlana będzie w Google Analytics.

Action: ustaw akcję zdarzenia. Ona również wyświetlana będzie w Google Analytics.

Label: ustaw etykietę zdarzenia. Tutaj ustawiamy zmienną {{Page URL}} ponieważ przekaże ona do Google Analytics informację o stronie na, której nastąpiło zdarzenie, będziesz mógł zatem zidentyfikować podstronę na której użytkownicy najczęściej klikają w numer telefonu.

Fire On: Click. Ustawiasz tu, że tag uruchamia się w momencie kliknięcia.

Trigger: wybierz tu wcześniej utworzony trigger. Dzięki temu Tag Manager wyśle do Google Analytics zdarzenie tylko w momencie kiedy miejsce docelowe będzie numerem telefonu (ustawienia zmiennej).

Krok 3. Opublikuj swój tag. Wszystkie ustawienia są poprawne i jeśli postępowałeś zgodnie z instrukcją po kliknięciu w numer telefonu zdarzenie powinno pojawić się w Google Analytics.

Zdarzenia_-_Google_Analytics Mierz połączenie telefoniczne w Google Analytics

Śledzenie najechania myszą na numer telefonu

Niestety Google Tag Manager nie jest w stanie zdalnie mierzyć najechania myszką na dany link. Musisz mu taką informację przekazać w warstwie danych.

Nasz wcześniejszy link:

Musimy zmodyfikować na:

Zastosowaliśmy tu:

– Event Java Script, który wywołuje funkcję w momencie najechania myszką na obiekt, który Event obejmuje – w tym przypadku link (numer telefonu)

Funkcję dataLayer.push, która wysyła event do Google Tag Managera

Pora na ustawienia w Google Tag Managerze.

Krok 1. Utwórz Trigger, który będzie warunkiem wywołania przyszłego tagu. Teraz naszym warunkiem jest event, który wysyłamy poprzez funkcję dataLayer.push, nasza funkcja nazywa się najechanie-telefon, jeśli chcesz możesz nazwać ją inaczej.

Google_Tag_Manager Mierz połączenie telefoniczne w Google Analytics

Ustaw tu dwie rzeczy:

Event – custom event. Trigger działa na podstawie eventu odebranego z zewnątrz

Fire On – wywoływany jest gdy nazwa eventu zgadza się z tą, którą wysłaliśmy “najechanie-telefon”

Krok 2. Utwórz tag, który będzie wysyłać event po najechaniu myszką na numer telefonu.

Pamiętaj, że nie musisz tworzyć za każdym razem nowego tagu. Możesz skopiować poprzedni tag i zmienić jego ustawienia. Wystarczy, że wejdziesz w poprzedni tag i klikniesz na dole “Copy”.

Nasz tag ma następujące ustawienia:

Google_Tag_Manager Mierz połączenie telefoniczne w Google Analytics

Ustawiamy tu:

Typ śledzenia: Event

Category: Kategoria zdarzenia. Proponuje Ci dla wszystkich zdarzeń związanych z kontaktem ustawić jedną kategorię, będzie łatwiej porządkować te dane w Google Analytics.

Action: Akcja zdarzenia. W tym przypadku ustaw coś co będzie przypominać Ci, że jest to najechanie na telefon.

Label: etykieta zdarzenia. Tu wstaw zmienną {{Page URL}}, przekaże ona do Google Analytics informację o stronie, na której miało miejsce zdarzenie.

Fire On: w warunku uruchamiania wybierz more, a następnie wybierz zmienną, którą utworzyłeś w kroku nr 1.

Krok 3. Zapisz i opublikuj tag. Jeśli postępowałeś zgodnie z instrukcją to w momencie kiedy ktoś najedzie myszką na numer telefonu w Google Analytics pojawi się zdarzenie.

Zdarzenia_-_Google_Analytics Mierz połączenie telefoniczne w Google Analytics

Jest jednak pewien minus. Jeden użytkownik może wywoływać zdarzenia wielokrotnie. Jeśli poruszy myszką w okolicach numeru telefonu to najpewniej spowoduje kilkukrotne wywołanie zdarzenia dlatego analizując swoje dane zwracajcie uwagę nie na liczbę zdarzeń, a liczbę unikalnych zdarzeń.

Śledzenie akcji związanych z telefonem za pomocą Google Analytics

Nagłówek może Cię nieco zmylić. W obu przypadkach mierzymy przecież te akcje w Google Analytics. Chodzi jednak o to, że w tym przypadku pominiemy Google Tag Manager’a w tym procesie, nie każdy go używa. Od razu zaznaczę, że poniższa instrukcja będzie działać tylko dla witryn, które mają zainstalowaną wersję universal analytics, dla starego kodu musiałbyś użyć starego typu zdarzenia. Nie będę tego opisywał bo odsetek witryn ze starym kodem jest co raz mniejszy.

Śledzenie kliknięć w numer telefonu w Google Analytics

Aby śledzić kliknięcia w nasz numer telefonu wyślemy zdarzenie bezpośrednio do Google Analytics. W tym celu musimy zmodyfikować nasz link z numerem telefonu na:

Do eventu Java Script wstawiliśmy tu format zdarzenia obsługiwany przez Universal Analytics. Kod ten przekaże do Google Analytics zdarzenie o kategorii Kontakt i akcji Telefon-klikniecie.

To wszystko co musisz zrobić, aby śledzić kliknięcia w numer telefonu. Od razu po modyfikacji tego linku dane będą wysyłane do Google Analytics. Minusem tego rozwiązania jest to, że bez dodatkowych modyfikacji nie mamy możliwości przekazywania np. informacji o stronie na której dane kliknięcie miało miejsce.

Śledzenie najechania na numer telefonu w Google Analytics

W celu śledzenia najechania na numer telefonu użyjemy znanego już nam eventu onmousemove. Modyfikujemy nasz link z numerem telefonu na następujący format:

Tu również wystarczy sama modyfikacja kodu. Po tej modyfikacji zaczniesz widzieć zdarzenia w Google Analytics zawsze kiedy ktoś najedzie myszką na numer telefonu.

Jeśli chciałbyś śledzić kliknięcia w numer telefonu oraz najechania to możesz stosować oba eventy w jednym linku. Wtedy format naszego linku będzie następujący:

Po takiej modyfikacji zdarzenie trafi do Google Analytics zarówno jak ktoś kliknie w numer telefonu jak i na niego najedzie.

Jeśli chciałbyś abyśmy poruszyli jeszcze jakiś temat z zakresu Google Analytics bądź Google Tag Managera daj znać w komentarzu!

googletag1

Sekrety Google Tag Managera

Jeśli chcesz poznać sekrety Google Tag Managera zapisz się na nasz newsletter. Dla naszych subskrybentów mamy specjalne treści!

Właśnie wysłaliśmy Ci maila, potwierdź swoją subskrypcję!

  • http://tuturysta.com/?utm_source=disqus Mateusz Jaworowicz

    Można też iść tropem tablicy jak np zauważyłem tutaj – http://serwis.specmajster.pl i wykorzystać bardzo prosty jquery, myślę że to wersja dla osób bardzo początkujących raczkujących lub jeszcze nie korzystających z tag managera, a przy okazji bardziej trafiona – bo tutaj użytkownik jest zmuszony kliknąć aby zobaczyć numer, jeżeli numer jest w pełni odkryty nawet nie trzeba w niego klikać czy najeżdżać myszką, aby zadzwonić przez co dane mogą nie być w pełni odwzorowane w GA :)

    Aby zadziałało ze span trzeba usunąć * :)

Wszelkie prawa zastrzeżone przez: Vestigio sp. z o.o.

googletag1

Interesuje Cię Google Tag Manager?

Jeśli chcesz nauczyć się dobrze wykorzystywać Google Tag Manager zapisz się do naszego newslettera. Dla naszych subskrybentów mamy dodatkowe porady i pomysły na wykorzystanie tego narzędzia!

Dziękujemy! Wysłaliśmy Ci właśnie e-mail, potwierdź swoją subskrypcję.

Share This

Mierz połączenie telefoniczne w Google Analytics

Napisał: Damian Sałkowski W tyle przeczytasz: 5 min
1

Facebook