17 sty 2015

SEO na Mobile – na co zwrócić uwagę?

Posiadanie mobilnej wersji strony stało się standardem. Zazwyczaj duże serwisy, ale coraz częściej również małe się na to decydują. Posiadając mobilną wersję strony powinniśmy dostosować ją do potrzeb SEO. W dzisiejszym artykule wyjaśnię w jaki sposób uniknąć problemów z duplikacją treści i sprawić by Google odpowiednio indeksował naszą mobilną stronę.

Zakładamy sytuację, że posiadasz dwukierunkową wersję serwisu:

– http://twojserwis.pl – wersja desktopowa.

– http://m.twojserwis.pl – wersja mobilna.

Mobile SEO SEO na Mobile - na co zwrócić uwagę?

W przypadku responsywnej lub dynamicznej strony wskazówki z tego artykuły nie mają zastosowania ponieważ z uwagi na ten sam adres URL duplikacja treści w tym przypadku nie występuje.

1. Przekieruj użytkowników za pomocą przekierowania 301

Przekierowanie użytkowników próbujących odwiedzić wersję desktopową na telefonie i odwrotnie powinno odbywać się za pomocą przekierowania 301.

Dodatkowo przekierowania powinny być ustawione w stosunku 1:1. Jeżeli ktoś próbuje odwiedzić stronę http://twojadomena.pl/podstrona powinien zostać przekierowany na http://m.twojadomena.pl.

Należy unikać takiego zastosowania:

seo na mobile SEO na Mobile - na co zwrócić uwagę?

Gdzie użytkownik odwiedzający wersję desktopową z komórki jest zawsze przekierowany na ten sam adres.

Jeśli nie wiesz jak wykonać przekierowanie 301 przeczytaj artykuł: klik.

2. Dodaj rel=”alternate” do wersji desktopowej

W sekcji <head> desktopowej wersji serwisu należy umieścić adnotację rel=”alternate”, która informuje wyszukiwarkę o tym, że istnieje alternatywna wersja serwisu.

Oczywiście adres alternatywnej wersji strony należy podać zgodnie z indywidualną sytuacją (wersja mobilna nie musi być koniecznie pod adresem m.twojadomena.pl).

3. Dodaj rel=”canonical” do wersji mobilnej

W sekcji <head> wersji mobilnej serwisu należy umieścić tag rel=”canonical”, który informuje wyszukiwarkę o kanonicznej (oryginalnej) wersji serwisu. Jest to tag za pomocą którego pomimo zduplikowanej treści na innej domenie (tak jest w przypadku dwukierunkowego serwisu) unika się konsekwencji ze strony wyszukiwarki.

Każda podstrona powinna mieć rel=”canonical” odpowiadający jej desktopowej wersji.

Na stronie http://m.twojadomena.pl/podstrona1 należy umieścić tag:

Użyłem canonicala, który odpowiada analogicznej podstronie na wersji desktopowej.

4. Dodaj rel=”alternate” do mapy XML

W mapie strony XML należy umieścić adnotację rel=”alternate” informującą o mobilnej wersji każdej z podstron. Ułatwi to zaindeksowanie mobilnej wersji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Po aktualizacji mapy witryny o adnotację rel=”alternate” należy zaktualizować ją w narzędziach dla webmasterów (Google Webmaster Tools).

5. Umieść ikonkę pełnej wersji na wersji mobilnej

Dobrą praktyką jest umieszczanie ikonki/linku do pełnej wersji serwisu na mobilnej wersji strony. Link umieszcza się zazwyczaj w stopce mobilnej wersji serwisu.

6. Monitorowanie ruchu mobilnego w Google Analytics

Posiadając wersję mobilną serwisu warto podzielić ruch w Google Analytics i analizować obie wersje w oddzielnych profilach.

Aby to uczynić należy wykonać dwa kroki:

a) W nowo utworzonym profilu (to bardzo ważne aby profil był nowy) utwórz filtr, który spowoduje wyświetlanie nazwy domeny w raportach (standardowo Google Analytics ukrywa nazwę domeny w raportach).

Konfiguracja filtru znajduje się w tym artykule: filtry Google Analytics (filtr pokazujący pełen adres w raportach).

b) Wykonanie pierwszego kroku pozwoliło by na oddzielną analizę ruchu na obu wersjach, ale dane te widoczne byłyby w jednych raportach i należałoby ratować się filtrami na poziomie raportów. Na profilu założonym w punkcie a należy zastosować dodatkowy filtr z następującą konfiguracją:

Filtr Google Analytics SEO na Mobile - na co zwrócić uwagę?

Od momentu zastosowania filtru w raportach na tym profilu będzie widoczny tylko ruch z wersji mobilnej serwisu co w znaczący sposób ułatwi analizę danych.

Zastosowanie wszystkich elementów opisanych w tym artykule pozwoli na uniknięcie duplikacji treści i odpowiednią indeksację wersji mobilnej przez roboty wyszukiwarek. Dajcie znać w komentarzach jeżeli z którymś punktem mieliście problem.

 

Darmowy_Kurs_Google_Analytics

Darmowy E-book "Kurs Google Analytics"

Zapisz się do listy i otrzymaj bezpłatnie E-book "Kurs Google Analytics" - kompleksowy przewodnik po Google Analytics. 

Dziękujemy za zapisanie się, powinieneś otrzymać e-book na podany adres e-mail.

  • http://takaoto.pro/ Szymon Slowik

    Temat stron mobilnych w subdomenie jest mocno dyskusyjny i trend chyba raczej pójdzie w kierunku stron RWD (zresztą Google zdaje się preferować ten kierunek). Jak wyżej pokazujesz, osobna wersja mobilna sprawia wiele potencjalnych problemów SEO. Jeśli ktoś nie ma własnego specjalisty SEO/ webmastera z tym zacięciem na stałe w firmie, to ciężko mu będzie chyba to ogarnąć.

    • salek7

      To wszystko zależy według mnie od typu strony.

      a) Małe i średnie strony – powinny iść w kierunku stron RWD.

      b) Duże portale i serwisu contentowe – one pewnie zostaną przy rozwiązaniu subdomena/katalog, bo konsumować treści w wersji nawet RWD to problem w przypadku portalu. Tutaj rozwój pójdzie raczej w stronę aplikacji mobilnych – już teraz wielu naszych klientów (wydawnictw) się na nie decyduje.

      • http://takaoto.pro/ Szymon Slowik

        Z tym się w pełni zgodzę :)

Wszelkie prawa zastrzeżone przez: Vestigio sp. z o.o.

Share This

SEO na Mobile – na co zwrócić uwagę?

Napisał: Damian Sałkowski W tyle przeczytasz: 3 min
3

Facebook