26 lis 2014

SEO na YouTube – na co zwrócić uwagę?

YouTube to serwis do, którego co minutę trafia 100 godzin materiałów Video, miesięcznie serwis odwiedza ponad miliard użytkowników, działa na nim ponad milion twórców.

W Polsce z YouTube korzysta ponad 13,5 milionów osób (ponad 67% wszystkich internautów). I co najważniejsze – jest to druga wyszukiwarka w naszym kraju.

W tak dużym natłoku treści musimy znaleźć sposób na to, aby nasze filmy pojawiały się wysoko w wynikach wyszukiwania. Optymalizacja SEO na YouTube ma dużo wspólnego z klasyczną optymalizacją stron www o czym dziś napiszę. Poniżej przedstawię rzeczy, na które należy zwrócić uwagę optymalizując swój kanał czy filmy.

Optymalizacja filmu:

Poniżej znajdziesz elementy, które możesz zoptymalizować w przypadku pojedynczego filmu, opiszę również kilka elementów, które bezpośrednio wpływają na pozycje w wyszukiwarce.

1. Umieszczenie słów kluczowych w tytule filmu

Tytuł filmu na YouTube

Umieszczanie słów kluczowych w tytule filmu jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o jego pozycji. Tak jak w przypadku zwykłej strony www tak i w filmie na YouTube najważniejsze słowa kluczowe powinny znaleźć się na początku tytułu.

Należy jednak pamiętać, że tytuł na YouTube dla użytkownika jest bardziej widoczny niż w przypadku zwykłej strony www, musi wyglądać naturalnie.

2. Umieszczanie słów kluczowych w opisie filmu

Opis Filmu YouTube

W opisie filmu również powinniśmy umieścić słowa kluczowe, na które chcemy pozycjonować nasz film.

3. Umieszczanie słów kluczowych w tagach

Tagi_YouTube

 

Tagi to również świetne miejsce na umieszczenie słów kluczowych. Ważniejsze słowa kluczowe umieszczaj na początku.

4. Ilość lik’ów

Ilość lików YouTube

Ilość lik’ów przy twoich filmach również ma znaczenie dla pozycji filmy w wyszukiwarce YouTub’a.

5. Linkowanie filmów między sobą

Linkowanie Filmów YouTube

Linkowanie filmów między sobą (np. link do dwóch innych filmów z kanału na końcu filmu) również wpływa na pozycję. Same linki możemy dodać w edytorze YouTube.

6. Posiadanie filmów w Playlistach

Video w PlayListach

Jeśli użytkownicy posiadają nasze filmy w swoich playlistach jest to dodatkowy plus dla SEO na YouTube. Dodatkową wartością jest również sytuacja kiedy użytkowników taką playlistę oznaczy jakimś słowem kluczowym powiązanym z tematyką naszego filmu.

7. Umieszczanie Video w artykułach

Umieszczenie Video w Artykułach

Jeżeli nasze Video umieszczane jest na zewnętrznych serwisach (np. w artykule) to również ma to wpływ na pozycję tego filmu. Dodatkową wartością jest oczywiście jakość serwisu, gdzie pojawia się nasz film.

8. Udostępnianie filmów

Udostepnianie Filmu YouTube

Udostępnianie naszych filmów na w social media przez naszych widzów również ma wpływ na pozycję w wyszukiwarce YouTube.

9. Liczba komentarzy pod filmem

Liczba komentarzy YouTube

Kolejnym ważnym elementem, o który warto zadbać jest liczba komentarzy pod filmem. Warto zachęcać użytkowników do komentowania naszych materiałów bo:

a) Liczba komentarzy wpływa pozytywnie na pozycję

b) Komentarze to dodatkowa treść w naszym filmie

c) W komentarzach często pojawiają się słowa kluczowe, na które chcemy swój film pozycjonować.

10. Transkrypcja Video

W opisie filmu możemy umieścić transkrypcję naszego video. Dzięki temu zyskamy dodatkowy content, w którym pewnie pojawią się słowa kluczowe. Dodatkowo dłuższy opis również wpływa pozytywnie na pozycję.

11. Liczba wyświetleń

Liczba wyświetleń YouTube

Ważnym elementem dla pozycji naszego filmu jest liczba jego wyświetleń. Im więcej wyświetleń tym lepiej (materiały z dużą liczbą wyświetleń pojawiają się wysoko). Dodatkowo użytkownicy mają możliwość sortowania wyników wyszukiwania według liczby wyświetleń:

Sortowanie po liczbie wyświetleń

Optymalizacja kanału:

Poniżej znajdują się elementy, które możesz zoptymalizować na poziomie kanału, wskażę również kilka elementów, które mają wpływ na ranking.

1. Grupowanie filmów według tematów

Cyber_Marian_-_YouTube

Dobrą praktyką optymalizacji SEO kanały na YouTube jest grupowanie filmów według ich tematyki. Jeżeli prowadzisz kanał o finansach mógłbyś utworzyć tematy: lokaty, kredyty mieszkaniowe, kredyty hipoteczne.

W nazwach tematów warto umieszczać słowa kluczowe, każda nazwa jest linkiem do strony agregującej filmy z danej listy.

To samo dotyczy Playlist, które jako twórcy możemy tworzyć:

Playlisty na kanale

2. Opis i tytuł kanału

Opis i tytuł kanału to również bardzo ważne elementy kanału. Oczywiście tytuł nie zawsze da się zmodyfikować, bo chyba nikt nie wyobraża sobie aby kanał Sylwestra Wardęgi nazywał się: SA Wadrega – Fajne filmiki. Natomiast jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę pomyśl o tytule również pod kątem SEO. W Tytule powinno znaleźć się przewodnie hasło naszej działalności. jeżeli zamierzasz tworzyć kanał o finansach to w tytule może się znaleźć fraza: Finanse osobiste.

W opisie kanału pole manewru jest dużo większe, więc postaraj stworzyć się obszerny opis i umieść tam słowa kluczowe.

3. Wiek kanału

To czy twój kanał istnieje kilka lat czy kilka dni ma również duże przełożenie na pozycję twoich filmów w wyszukiwarce. Starsze kanały są premiowane dodatkowym bonusem.

4. Regularne publikowanie filmów na Kanale

Regularne publikacje filmów na YouTube

Bardzo ważnym elementem jest regularne publikowanie filmów. Jeżeli będziesz je wrzucał raz w tygodniu i trzymał przy tym dyscyplinę możesz liczyć na wzrost pozycji. Jeżeli robisz to nieregularnie wyniki będą gorsze.

5. Liczba subskrypcji

Liczba subskrypcji Youtube

Ważnym elementem dla pozycji filmów w wyszukiwarce YouTube jest również liczba Subskrypcji. Dla YouTube jest to informacja, że użytkownicy chętnie oglądają twoje filmy i chętnie obejrzą je ponownie.

Monitorowanie wyników

Po optymalizacji na pewno chciałbyś się dowiedzieć jak wysoko w wyszukiwarce pojawiają się twoje wyniki. Jednym z narzędzi, które monitoruje pozycję filmów pod zadane słowa kluczowe jest Stat4SEO (klik).

System według waszego uznania może każdego dnia sprawdzać pozycję waszych filmów, dzięki czemu na bieżąco będziecie mogli sprawdzić jak optymalizacja waszych materiałów przekłada się na ich pozycje.

Podsumowanie

Jak widzisz jest wiele elementów, na które warto zwrócić uwagę przy optymalizacji swojego filmu, czy kanały na YouTube. Pozycja filmów zależy również od czynników, na które ciężko wpłynąć (liczba wyświetleń, subskrypcji). Produkując jednak ciekawe materiały, a przy okazji dbając o ich optymalizację jesteś w stanie zdobywać wysokie pozycje.

Darmowy_Kurs_Google_Analytics

Darmowy E-book "Kurs Google Analytics"

Zapisz się do listy i otrzymaj bezpłatnie E-book "Kurs Google Analytics" - kompleksowy przewodnik po Google Analytics. 

Dziękujemy za zapisanie się, powinieneś otrzymać e-book na podany adres e-mail.

  • http://mypielgrzymi.com/ Kuba Pigóra

    Damian. Jedna ważna rzecz. Nazwa pliku uploadowanego na YT powinna mieć w nazwie słowo kluczowe (mojeslowokluczowe.mpeg)

    • Damian Sałkowski

      W sumie nie zastanawiałem się nad tym , ale ma to sens. Dzięki.

Wszelkie prawa zastrzeżone przez: Vestigio sp. z o.o.

Share This

SEO na YouTube – na co zwrócić uwagę?

Napisał: Damian Sałkowski W tyle przeczytasz: 4 min
2

Facebook