24 lut 2015

Stosowanie taksonomii i duplikacja treści na przykładzie WordPress.

Dziś opiszę w jaki sposób unikać duplikacji treści na własnej stronie i w jaki sposób używać tagów i kategorii. Błędy w używaniu tych elementów są nagminne, dlatego też postanowiłem podjąć ten temat.

Tagi

Czym są Tagi?

Tagi stosuje się do kategoryzacji treści w ramach jakiegoś tematu. Kategoryzować nimi należy wąskie tematy.

Jak nie stosować Tagów?

Przykłady złego stosowania (Wpis o samochodzie – BMW X6): Tagi: samochód, silnik, bagażnik

Błędy w zastosowaniu:

a) Pozycjonując się na takie słowa kluczowe nie możemy liczyć na ruch z nich. Nawet jeśli ten ruch będzie to osoba trafiająca na wpis o BMW X6 nie będzie zainteresowana naszą treścią.
b) Używając słabych tagów rozdzielamy moc linków na słabe strony docelowe jaką jest np. tag bagażnik.

Jak stosować Tagi?

Jak już wspominałem kategoryzować powinniśmy za pomocą tagów wąskie tematy. Dla artykułu o BMW X6 tagi powinny wyglądać w sposób następujący: Tagi: BMW X6, BMW

Powinniśmy użyć takich tagów ponieważ:

a) Umieszczają one wpis w odpowiednich grupach treści.
b) Słowa kluczowe mają potencjał i pasują do napisanego artykułu.

Dodatkowe zalecenia:

a) Stosujemy 2-3 tagi na artykuł. Im więcej tagów tym mniejsza moc pojedynczego Taga. Istnieją sytuacje kiedy należy wstawić więcej tagów, ale nie należy robić tego na siłę.

Duplikacja treści

W jaki sposób można duplikować treść za pomocą tagów? W bardzo prosty. Wystarczy, że dany tag występuje na naszej stronie/blogu tylko jeden raz. Wtedy mamy strony tagów z jednym artykułem, które w istocie są duplikatami (duplikują się z pojedynczym artykułem).

Kategorie

Czym są Kategorie?

Kategorie to kolejna taksonomia (dostępna na wielu platformach, również WordPress). Kategorie powinny grupować tematy szerokie, takie, które wychodzą poza zasięg tagów.

Jak nie stosować kategorii?

Stosując kategorie powinniśmy unikać:

a) Tworzenia zbyt wąskich kategorii (np. BMW X6, Test BMW X6 itd.).

b) Powielania kategorii z tagami – to bardzo częsty błąd.

Wracając do naszego przykładu wpisu o BMW X6. W tym przypadku błędnymi kategoriami byłyby np.: BMW X6, Test BMW X6.

Często obserwujemy takie stosowanie kategorii. To błąd ponieważ:

a) Tematy są zbyt wąskie (nadają się bardziej na tagi).

b) Duplikują się z tagami.

Jak stosować kategorie?

Kategorie powinniśmy stosować do segregowania szerokich tematów. Artykuł nie powinien być przypisywany do więcej niż 2-3 kategorii. Wracając do naszego przykładu moglibyśmy użyć kategorii: Niemieckie Samochody, Testy samochodów

Użyliśmy takich tagów ponieważ:

a) Tematy są dosyć szerokie, dodatkowo mają potencjał w wyszukiwarce.
b) Nie duplikują się z tagami.

Duplikacja treści

Duplikować treść w kategoriach można w podobny sposób jak w przypadku tagów. Stosując kategorie z pojedynczymi artykułami. Dodatkowo bardzo częstym błędem jest stosowanie takich samych kategorii i tagów – wtedy również duplikujemy treść.

Fakty i Mity

Przy okazji takiego wpisu warto wspomnieć o pewnych mitach, które pojawiają się w kwestii kategorii i tagów i ich używania.

Mit 1. Stosujemy albo kategorie albo tagi

To nie prawda. Możemy zarówno korzystać z kategorii jak i tagów o ile zrobimy to tak jak zostało opisane wyżej.

Mit 2. W tagach wpisujemy słowa kluczowe

Co prawda jest w tym ziarno prawdy. Wiele osób bierze to jednak dosłownie i w tagach widzimy rząd słów kluczowych. Tak nie powinno być. Tagi powinniśmy mieć 2-3 i powinny to być słowa kluczowe, ale nie jest to najlepsze miejsce na rząd słów.

Mit 3. Im więcej tagów tym lepiej

To kolejny błąd. Stosujemy 2-3 tagi na artykuł (o ile nie jest uzasadnione zastosowanie większej liczby). Każdy dodatkowy tag to dodatkowy link, który zmniejsza moc linków z danego artykułu. Niepotrzebne tagi zmniejszają moc SEO tych potrzebnych.

Podsumowanie

Czytając ten wpis zapamiętaj:

a) Tagi i kategorie nie wykluczają się.

b) Tagi stosujemy do kategoryzowania wąskich tematów, kategorie do szerokich.

c) Używamy taga lub kategorii tylko w przypadku kiedy w przyszłości pojawią się w nich dodatkowe wpisy.

d) Używamy 2-3 tagów i 1-2 kategorie na wpis.

Powyższe uwagi są subiektywne, są wynikiem długich doświadczeń optymalizacji stron zawierających taksonomie. Jeśli masz inne zdanie bądź pytania zostaw komentarz.

Darmowy_Kurs_Google_Analytics

Darmowy E-book "Kurs Google Analytics"

Zapisz się do listy i otrzymaj bezpłatnie E-book "Kurs Google Analytics" - kompleksowy przewodnik po Google Analytics. 

Dziękujemy za zapisanie się, powinieneś otrzymać e-book na podany adres e-mail.

  • feamoignargfaionakfj9ajfopamjv

    Ten wpis przyda się Spider’s Web 😉

  • http://www.itIQ.pl/ Marcin

    gify rozpraszają podczas czytania dałbym je mniejsze :)

    • salek7

      Następnym razem tak zrobimy. 😉

  • aleksiejs

    Można też użyć szerszej taksonomii dla kategorii i podkategorii i wtedy zrezygnować z tagów

    • salek7

      To prawda, jednak moim zdaniem lepsze są tagi. Tagów w sumie może być ponad 1000 na dużym serwisie, a ogarnąć to podkategoriami, które często są w menu, czy widgecie byłoby ciężko.

  • http://dorabiajprzezinternet.blogspot.com Dorabiaj Teraz

    Przydatny tekst. Dzięki za niego :)

  • Anna Gidyńska

    A co z wpisami na blogach kulinarnych, gdzie tagów jest tyle, ile składników w przepisie? Według Twojej wykładni to błąd, ale jak inaczej wprowadzić w łatwy sposób możliwość wyszukiwania przepisu po składniku?

    • salek7

      Tak jak napisałem: Nie stosować więcej niż 2-3 o ile nie jest to uzasadnione.
      W przypadku bloga kulinarnego może istnieć potrzeba stworzenia kilku tagów. Przykładem może być np. wpis o oscarach 2015 – nie sposób nie użyć tagów z gwiazdami, które na gali były – może być ich nawet kilkanaście.

      Proszę tylko pamiętać, że jeśli artykuł ma moc 1 używając 5 tagów każdy tag otrzymuje moc 0,2 – ta moc jest dzielona. Im więcej jest tagów tym mniejsze znaczenie każdy z nich ma.

      • Anna Gidyńska

        Jasne, rozumiem, że im więcej tagów, tym gorzej – ale wiele blogów kulinarnych ma chmurę tagów i można sobie wybrać np. wszystkie dania ze szczypiorkiem. Nie ukrywam, ja też powielam ten błąd w moich przepisach, ale cały czas biję się z myślami, czy całkiem się tego pozbawić. Zrobienie podkategorii na każdy rodzaj przepisu to też raczej nie rozwiązanie.

        • salek7

          O ile te tagi, które stosujesz np.: “Dania ze szczypiorkiem” itd. mają potencjał w postaci wyszukiwań w wyszukiwarce to nie ma problemu.

          Jeżeli tagi, które stosujesz nie mają potencjału to osłabiasz ich moc.

          Rozwiązaniem może być stosowanie podkategorii, które będą linkami nofollow – w ten sposób mocy nie stracisz a będziesz w stanie segregować treść wedle uznania.

          • Anna Gidyńska

            Brilliant! Dzięki. Czeka mnie w takim razie kolejny wieczór z czesaniem bloga 😉

    • http://marcinkaminski.pl/ Kamishi

      W takich przypadkach można tagować każdy składnik.

  • patrick

    Bardzo dobry artykuł. Proszę tylko powiedzieć, czy według Pana kolejność stosowania słów w tagach ma także znaczenie?

    • salek7

      Według mnie nie ma znaczenia.
      Z drugiej strony może Pan usłyszeć opinie, że im link wyżej w kodzie tym ważniejszy.

      To kwestia indywidualna, ja nie zwracam uwagi na kolejność.

  • http://www.snowshop.pl/ Twist

    Dobry tekst, ale przez te gify ciężko się go czyta. Może to tylko ja tak mam, ale nie mogłem się skupić, jak mi się cały czas coś ruszało w tle.

    • salek7

      Usunąłem Gify, bo nie byłeś pierwszy, który to zgłaszał. :)

Wszelkie prawa zastrzeżone przez: Vestigio sp. z o.o.

Share This

Stosowanie taksonomii i duplikacja treści na przykładzie WordPress.

Napisał: Damian Sałkowski W tyle przeczytasz: 3 min
16

Facebook