20 cze 2014

Wszystko co musisz wiedzieć o Filtrach w Google Analytics

Filtry pozwalają na ograniczanie i modyfikowanie ruchu w widoku danych Google Analytics.

Zanim zaczniesz używać filtrów, musisz pamiętać o dwóch zasadach:

1. Jeden widok danych nie powinien zawierać filtrów – ruch niemodyfikowany. Zabezpieczy Cię to przed utratą danych.

2. Stwórz jeden widok danych do testowania filtrów. Filtry mogą wprowadzać duże zmiany w pomiarze i analizie danych. Jeżeli użyjesz ich w nieodpowiedni sposób na ważnym dla Ciebie widoku danych, możesz namieszać w raportach.

Filtry się dzielą

Filtry Google Analytics dzielą się na:

1. Filtry predefiniowane – to takie, które są wbudowane w Google Analytics. Zaliczamy do nich:

a) Uwzględnij/Wyklucz ruch z domeny ISP;

b) Uwzględnij/Wyklucz z adresów IP;

c) Uwzględnij/Wyklucz ruch z podkatalogów;

d) Uwzględnij/Wyklucz liczba odwiedzin na tej nazwie hosta.

2. Filtry niestandardowe:

a) Wyklucz/Uwzględnij: Za pomocą tego rodzaju filtrów możemy wykluczyć lub uwzględnić praktycznie każdą metrykę dostępną w Google Analytics. Zaczynając od konkretnej kampanii (np. AdWords) do wersji flash na urządzeniach naszych użytkowników.

b) Małe litery/Wielkie litery: Google Analytics nie rozróżnia wielkości liter. Zapisuje w raportach dokładnie taką postać adresu URL jaką rozpozna. Przy tych filtrów możesz do jednej postaci sprowadzić dwa adresy różniące się wielkością liter, a prowadzące np. do tego samego miejsca.

c) Wyszukaj i zastąp: ten rodzaj filtrów jest najczęściej używany do tego, żeby wiele adresów URL sprowadzić do jednej formy. Jeżeli np. jakaś zawartość serwisu znajduje się pod wieloma adresami przy pomocą tego filtru, możesz wszystkie możliwe wersje przedstawiać w raportach jako jeden adres URL.

d) Zaawansowane: Przy pomocy tego rodzaju możemy dosyć zaawansowanie filtrować. Do używania tego rodzaju filtrów wymagana jest znajomość wyrażeń regularnych.

Tworzenie filtru

Filtr w Google Analytics tworzymy w kilku prostych krokach:

1. Logujemy się na nasze konto w Google Analytics.

2. Klikamy w zakładkę Administrator:

Administrator Google Analytics

3. Wybieramy widok danych, dla którego chcemy stworzyć filtr.

Widok-Danych

4. Klikamy w zakładkę filtry.

Filtry Google Analytics

5. Konfigurujemy filtr.

Najlepsze filtry Google Analytics

Pora na praktykę. Poniżej znajdują się przydane, naszym zdaniem filtry Google Analytics, które stosujemy i polecamy również Tobie.

Wykluczenie swojego IP

Jest to chyba najbardziej podstawowy filtr, który pozwala uniknąć zakłamania danych. Jest to filtr predefiniowany, więc w Twojej gestii pozostaje jedynie podanie adresu IP.

Wyklucz IP - filtr Google Analytics

Jeżeli nie wiesz, jaki jest twój adres IP, możesz skorzystać z naszego bezpłatnego narzędzia: klik. Oczywiście filtr ten działa również w drugą stronę (uwzględnij tylko mój adres IP) – taki widok danych również warto posiadać, świetnie sprawdza się do testów.

Filtr pokazujący pełen adres w raportach

Google Analytics w raportach nie pokazuje nazwy naszej domeny. Czasami utrudnia to analizę danych – zwłaszcza na kontach zbiorczych, gdzie zbieramy informację z kilku serwisów.

Jest na to sposób. Możesz zastosować filtr, który pokaże pełen adres Twojej strony.

Tak w Google Analytics wygląda adres bez filtru:

Filtr Google Analytics

A tak po jego zastosowaniu:

po-filtrze

Aby uzyskać taki efekt musisz zastosować filtr o następującej konfiguracji:

filtr-konfiguracja

Oczywiście raporty nie zmienią się wstecz. Dopiero od momentu zastosowania filtru będziesz mógł jego działanie.

Wyodrębnienie ruchu z katalogu/subdomeny

Jeżeli w katalogu, bądź subdomenie prowadzisz blog najpewniej chciałbyś poddać te dane oddzielnej analizie. Również i tu z pomocą przychodzą filtry Google Analytics.

Krok 1. Stwórz nowy widok danych (nazwij go np. twojadomena.pl – Blog).

Krok 2. Zastosuj następującą konfigurację:

a) Dla bloga/strony w katalogu:

Filtr Google Analytics - blog

Oczywiście w polu “podkatalog” musisz wprowadzić adres bloga w twojej domenie.

b) Dla bloga/strony w subdomenie:

Ruch z bloga subdomena.

W polu “Podkatalog” wprowadź adres swojej subdomeny. Ten filtr może mieć zastosowanie również w wyodrębnieniu ruchu na stronie mobilnej, która zazwyczaj funkcjonuje pod adresem m.domena.pl czy mobile.domena.pl.

Wyodrębnienie ruchu z konkretnego źródła

Filtr, który przedstawiam poniżej pozwoli Ci na wyodrębnienie ruchu z konkretnego źródła. W nowo utworzonym profilu będzie można śledzić np. ruch tylko z SEO, czy ruch tylko z AdWords, czy z jakiegokolwiek innego źródła. Jest to przydatne zwłaszcza w przypadku szerokich działań marketingowych, gdzie pomieszane dane mogą utrudnić skuteczną ich analizę.

konkretna kampania - filtry

Do modyfikacji pozostawiamy Ci pole wzorzec filtru. Jeżeli chciałbyś wyodrębnić ruch z kampanii AdWords wpisz tam cpc. Jeżeli prowadzisz jakieś niestandardowe kampanie wpisz wartość medium w twoich linkach UTM. Możesz również używać wyrażeń regularnych dla bardziej rozbudowanych kampanii.

Wydzielenie ruchu z konkretnego kraju

Jeżeli opiekujesz się witryną o zasięgu globalnym, a w każdym kraju zastosowano ten sam kod Google Analytics możesz rozdzielić ruch przy pomocy filtrów Google Analytics.

Filtr - Kraj

Tak utworzony filtr będzie agregował jedynie dane pochodzące z polskich adresów IP. Oczywiście w ramach jednego filtru możesz stworzyć grupę krajów. Wpisując w pole wzorzec filtru: Polska|Ukraina|Niemcy bierzesz pod uwagę w raportach te trzy kraje.

To wszystkie filtry Google Analytics, jakie chciałem dziś przedstawić. Jeżeli chciałbyś się podzielić z nami jakimś fajnym przykładem filtru, to prosimy o komentarz.

Darmowy_Kurs_Google_Analytics

Darmowy E-book "Kurs Google Analytics"

Zapisz się do listy i otrzymaj bezpłatnie E-book "Kurs Google Analytics" - kompleksowy przewodnik po Google Analytics. 

Dziękujemy za zapisanie się, powinieneś otrzymać e-book na podany adres e-mail.

  • Konrad

    Czy działa wciąż filtr na prezentowanie pełnego adresu url w raportach treści złożonego z nazwy hosta i reszty adresu? Przez lata działał i nagle przestał ;/ Czy da się to jakoś obejść?

Wszelkie prawa zastrzeżone przez: Vestigio sp. z o.o.

Share This

Wszystko co musisz wiedzieć o Filtrach w Google Analytics

Napisał: Damian Sałkowski W tyle przeczytasz: 4 min
1

Facebook